Tekstformidling
Det vi skriver skal først og fremst gi mening for leseren. Men måten vi formidler på, forteller også noe om oss som avsender – om Marker kommune.
Hvordan skriver vi for å få folk til å fatte interesse? Hvordan skriver vi for å formidle et budskap? Hvordan får vi leseren til å handle? Hvordan ønsker vi å bli oppfattet?
Det er en krevende oppgave å formidle på en måte som fanger interesse og bygger opp under Marker kommunes identitet samtidig. Den som formidler et budskap i regi av Marker kommune har først og fremst et ansvar overfor leseren, men også et ansvar for å synliggjøre deres verdier.
Før du sender fra deg tekst:
- Treffer teksten målgruppen?
- Oppfyller teksten formålet – hva vil du at leseren skal oppfatte, forstå eller gjøre?
- Er det god flyt i teksten?
- Er innholdet faglig forankret?
- Er alt som står i teksten korrekt i forhold til fakta?
- Finnes det stavefeil og andre småfeil i teksten?
- Har du husket kildehenvisning og akredittering av fotograf/-illustratør?
Tips til kvalitetssikringsrutiner:
- Les gjennom hele teksten, les korrektur – sørg for at den er fri for feil og at den er fri for vanskelige fagutttrykk og stammeuttrykk.
- Les gjennom hele teksten igjen og sørg for at det er god flyt i språket. Dersom du må stoppe opp for å lese en setning to ganger, er det ikke en optimal flyt.
- Gå gjennom teksten og se på sammenhengen mellom avsnittene, de viktigste avsnittene må komme først. Du bør ikke gjenta, men gjerne utdype med eksempler.
- Gå gjennom teksten og se på setningsoppbygging. Sørg for at alle setninger er enkle å forstå, og at de gir mening i den sammenhengen de står.
- La teksten ligge og les korrektur en gang til. Det er lett å se seg ”blind” på egen tekst og ikke oppdage stavefeil, dårlige setninger og brist i logikk og oppbygging. Et tips kan være å lese teksten bakfra ord for ord.
- Ikke forsøk å gjøre alle korreksjoner på en og samme gjennomlesning. Da er det fort gjort å glemme noe.
- La noen andre lese gjennom teksten. Be dem spesielt lete etter oppmerksomhets-, argumentasjons- og logikkbrister – i tillegg til korrekturlesning. Det vil bidra til et bedre resultat.
- Gå gjennom teksten med tanke på tilbakemeldingene du har fått.
- Få endelig ”godkjenning” av en tredjepart til å lese gjennom med tanke på å finne tegnsettingsfeil, feil i henvisninger, sidenummerering, kontaktpunkter (adresser, telefonnumre og lignende.)